ICT

Zo laat u mobiele telefonie bijdragen aan een betere én veiligere zorgverlening

Ricardo Lepoeter – Accountmanager ICT 

Jarenlang waren smart devices in de thuiszorg een nice to have. Men zag de voordelen er wel van in, maar de urgentie ontbrak om ze volledig te implementeren: beveiliging en adoptie werden veelal als beren op de weg gezien. In de laatste periode is een enorme verschuiving zichtbaar. Het gebruik van smartphones en tablets is nu wél urgent in de thuiszorg omdat de noodzaak is ontstaan om (routine)werkzaamheden anders in te richten.

Alle devices worden één
Waar medewerkers vroeger nog met meerdere apparaten op zak liepen, is dat door de komst van smart devices verleden tijd. Dat komt simpelweg doordat spraak en data op deze apparaten zijn samengevoegd. Voorheen had een gemiddelde zorgverlener een GSM telefoon en moesten patiëntgegevens ergens anders op bijvoorbeeld een vaste computer doorgevoerd worden. Bellen en patiëntgegevens zijn nu beschikbaar op één apparaat.

Het aanbod van applicaties is compleet
Niet alleen zijn smart devices de afgelopen jaren steeds sneller en beter geworden, ook het aantal applicaties is explosief gegroeid. Voor vrijwel alle administratieve handelingen en werkprocessen zijn tegenwoordig apps ontwikkeld die vanaf een tablet of smartphone eenvoudig gebruikt kunnen worden. Denk aan het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) en/of Elektronische Toediening Registratie (ETR). De applicaties die voorheen alleen beschikbaar waren via een computer-on-wheels, passen nu simpelweg in je zak.

Slim omgaan met uw telefonie abonnementen
Het klinkt vaak erg eenvoudig, een mobiel abonnement afsluiten bij providers als KPN, Vodafone of T-Mobile. In onze ervaringen met verschillende thuiszorgorganisaties zien we echter vaak allerlei constructies waarbij er een telefonie-vergoeding aan het salaris wordt toegevoegd. Vervolgens wordt er zakelijk gebruik gemaakt van het particuliere telefonie-abonnement. Wanneer uw organisatie groeit, zullen de telefoniekosten meegroeien.
Makkelijk geregeld toch? Wij denken hier anders over!

Wij zien het als een no-go om voor een dergelijke constructie te kiezen, om een aantal redenen:

  1. U heeft als werkgever geen eigendom over het mobiele telefoonnummer van uw medewerker
  2. U kunt geen gebruik maken van een bedrijfsbundel
  3. Er kan discussie ontstaan over buiten-bundel kosten
  4. Er is geen vast-mobiel integratie mogelijk
  5. Een wildgroei van applicaties op de smart devices
  6. Er is geen controle over het mobiele apparaat zelf, wat cybersecurity risico’s met zich meebrengt

Alles in één abonnement
Door op een slimme manier zowel spraak als data in te kopen zijn de maandelijkse kosten aanzienlijk lager dan t.o.v. de vergoeding die maandelijks wordt uitgekeerd. Tevens kan de gehele groep ook nog eens het totaal aantal bel minuten en data bundels met elkaar delen.

Zo kan met één groepsabonnement door een zorginstelling meerdere dingen ineens bespaard worden: minder kosten, minder administratieve rompslomp, geen discussies meer over buiten bundel kosten en niet geheel onbelangrijk u heeft in samenspraak met de thuiszorgmedewerker minder zorgen over het beheer van zijn of haar mobiele abonnement en eventueel mobiel device.

IJzersterk vertrouwen in de beveiliging
Hoewel digitale beveiliging en privacy altijd al topprioriteit zijn geweest binnen de zorg, zien we de laatste tijd een stijging in het vertrouwen. Nu smart devices functioneren in een Unified Endpoint Management (UEM)-systeem, zijn de meeste zorgen over datalekken en privacy weggenomen bij gebruikers, patiënten en bestuurders. Met UEM zijn immers alle apparaten centraal te installeren, beheren en beveiligen.

Kortom, genoeg factoren die een rol spelen in het veilig en efficiënt inrichten van de smart devices in uw organisatie.
Wij denken graag mee om ook in uw organisatie de beste oplossing te vinden!

Meer weten over smart devices in de thuiszorg?
Neem dan contact op met onze ICT collega’s of bel 0314-675050 .