Grip op energiegebruik Mainfreight

v.l.n.r: Sebastiaan Holleman, Martijn Bosman, Marcel Jonkers
  • Advies energiedistributie en gebruik

  • Oplossing netcongestie  

  • Maatwerk voor laden E-trucks

  • Batterijsysteem

Kremer heeft voor Mainfreight gezorgd voor grip op het energiegebruik bij een wisselende vraag en aanbod, zonder dat er sprake is van een GTV-overschrijding.

Balans tussen vraag en aanbod van elektriciteit

Opdrachtgever: Mainfreight ‘s-Heerenberg

Installatie:  

  • Slim aangestuurde laadpaal
  • Batterijsysteem,  120kWh

Om de klimaatdoelstellingen te halen is het nodig om ons energiesysteem ingrijpend te veranderen, de overstap naar duurzame energie is dan ook in volle gang. Doordat vraag en aanbod aan beschikbaar transportvermogen momenteel niet in balans is, staan veel bedrijven voor een uitdaging. Een goed werkend energiemanagementsysteem kan helpen om deze balans wel te vinden. Zo kan het zorgen voor een efficiëntere en meer duurzame bedrijfsvoering, wat niet alleen gunstig is voor het milieu, maar ook kostenbesparend kan werken.

Wat is gecontracteerd transportvermogen?

De netbeheerders hebben voor grootverbruikers een gecontracteerd transportvermogen (GTV) opgelegd. Dit is het bepaald vermogen dat voor jouw bedrijf is gereserveerd op het elektriciteitsnet. Het is essentieel voor bedrijven om hierop te letten, omdat het herhaaldelijk overschrijden van het GTV kan leiden tot boetes of zelfs afsluiting. Onze ervaring in de installatie- en automatiseringsbranche stelt ons in staat diverse oplossingen aan te bieden om meer inzicht te krijgen in het energieverbruik en advies te geven om overschrijding van het GTV te voorkomen. Dit hebben we onder andere voor Mainfreight gedaan.

Laden E-trucks

Mainfreight wil klaar zijn voor de toekomst en vooroplopen met de inzet van elektrische vrachtwagens, maar wat doe je als het laadproces van de wagens in gevaar komt? Want bij het laden zou de situatie ontstaan dat het gecontracteerd transportvermogen overschreden werd. Hierdoor konden de elektrische trucks niet op het gewenste moment aan de lader gelegd konden worden. Kremer heeft in samenwerking met Mainfreight een op maat gemaakte oplossing gerealiseerd zodat vraag en aanbod optimaal op elkaar afgestemd worden, zonder dat er sprake is van een GTV-overschrijding.

Batterijsysteem met Peak shaving 

Ook hebben we hiervoor een batterijsysteem geleverd en geïnstalleerd,  Mainfreight heeft nu de beschikking over 120kWh extra. Dit systeem is in staat om tijdelijk piekbelasting op te vangen die anders ten koste zou gaan van de transformator. Voorheen werd dit probleem opgelost met een generator, die bij de desbetreffende transformator geplaatst is. Na zorgvuldig onderzoek bleek het batterijsysteem een duurzamere oplossing te zijn.

Wil je als bedrijf ook balans vinden tussen vraag en aanbod van (duurzame) elektriciteit, dan is investeren in een goed energiemanagementsysteem absoluut de moeite waard. Neem dus gerust contact met ons op voor advies op maat.

Load control

Batterij Peak shaving Mainfreight